Hvis man tænker på fremtiden, så er der sikkert mange som har nævnt Virtual Reality (VR), og det er blandt andet også derfor den er blevet kaldt for ”fremtidens teknologi”. Men går det virkelig så godt for VR i nutiden? Er vi stadig på vej mod en virtuel revolution, eller har vi allerede mistet interessen og rykket videre? Lad os dykke ned i det.
Da Oculus Rift ramte markedet i 2016, var hypen enorm. VR skulle ændre alt, og vi skulle gå på arbejde i virtuelle kontorer, game som aldrig før og socialisere på helt nye måder. Men her i 2025 er VR stadig ikke blevet en naturlig del af vores hverdag.
En af grundende er at VR-headsets stadig er klodsede, dyre og kræver en kraftig computer eller ekstra enheder. Mange oplever stadig kvalme og svimmelhed, når de bruger VR i længere tid. Og så er der indholdet – der er simpelthen ikke nok spil, apps og oplevelser, der gør det værd at investere i et headset.
Meta (tidligere Facebook) satsede stort på metaverset. Mark Zuckerberg forestillede sig en verden, hvor vi kunne arbejde, shoppe og hænge ud i digitale omgivelser. Men hvad skete der? Horizon Worlds, Metas store VR-univers, floppede. Folk gider simpelthen ikke bevæge sig rundt i digitale verdener, når en simpel videomøde-app gør jobbet hurtigere og lettere.
Betyder det, at VR er død? Nej. Men det betyder, at folk ikke køber idéen om en fuld digital erstatning for det virkelige liv. Så hvad er alternativet?
Mens VR kæmper, er Augmented Reality (AR) i fuld fremgang. I stedet for at erstatte verden omkring os, lægger AR et digitalt lag ovenpå. Pokémon GO viste os potentialet for år tilbage, og Apple Vision Pro lover at kombinere VR og AR på en ny måde.
AR kræver ikke, at vi lukker os inde i en digital boble. Det kan integreres i hverdagen. Smarte AR-briller kan guide os gennem byen, hjælpe med arbejdet eller skabe helt nye gaming-oplevelser. Derfor vælger flere virksomheder at satse på AR frem for ren VR.
Hvis VR har en fremtid, ser den ud til at være i gaming. Spil som Half-Life: Alyx har demonstreret, hvordan VR kan tilbyde en enestående oplevelse, når teknologien udnyttes optimalt. Playstation VR 2 har givet markedet et nyt pust, men spørgsmålet er stadig: Bliver VR en niche, eller opnår det bredere gennemslagskraft?
Udfordringen er, at mange gamere stadig foretrækker en traditionel skærm. En anden ting man kan bruge VR til, er at få susen fra et rigtigt casino blot fra din sofa. Du kan tage det headset på og få følelsen af at du står på et rigtigt casino hvor der bliver spillet blackjack, roulette og mange andre spil som vi alle kender.
Der er dog mange steder hvor man kan bruge VR til gode ting, som ikke kun er ren underholdning. For et eksempel kan man bruge VR under sundhed, hvor man kan hjælpe patienter med behandling af fobier, genoptræning og smertehåndtering. Den sidste og åbenlyse er indenfor Erhvervslivet. Her er der flere virksomheder som allerede eksperimenterer med VR-møder og andre samarbejdsværktøjer som en del af deres team building.
Men for at VR for alvor bliver en del af vores hverdag, skal teknologien blive billigere, lettere og mere intuitiv at bruge.
Konklusion – fremtid eller fortid?
VR er ikke død, men den store revolution, vi blev lovet, er stadig udeblevet. Gaming holder teknologien i live, men uden nok kvalitetsindhold og lettere adgang, forbliver VR en niche.
Man skal heller ikke sove på AR, da det er ved at få meget af opmærksomheden. Teknologien passer bedre ind i den måde, vi lever vores liv på. Det helt store spørgsmål er om VR nogensinde bliver mainstream, eller ender det som en teknologi, der aldrig rigtig slog igennem? Måske sker det i 2025, måske aldrig. Hvad tror du?